Verkkokaupan tietoturva
Verkkokauppiaan tulee huolehtia, että tietoturva on
kunnossa. Henkilötietolain mukaan
henkilötietoja kerättäessä rekisteröidyn tulee voida olla tietoinen
luovuttamiensa tietojen käsittelystä ja niiden käytöstä. Verkkokaupan
asiakasrekisteristä tulee laatia julkinen tietosuojaseloste tai
rekisteriseloste, joka lisätään verkkokaupan sivuille.
Verkkokaupan yleisimpiä uhkia ovat sellaiset tahot, jotka
pyrkivät saamaan käsiinsä asiakkaiden henkilökohtaisia tietoja, esimerkiksi
salasanoja, käyttäjätunnuksia ja luottokorttitietoja. Keinoja voi olla vaikkapa
verkkokaupan nimissä lähetetyt sähköpostiviestit, jotka sisältävät
huijauslinkkejä.
Viihdepalvelussa käytetty heikko salasana voi aiheuttaa monenlaista haittaa ja jopa taloudellisia menetyksiä, mikäli salasana on arvattavissa vaikkapa asiakkaan henkilötietoja tutkimalla. Verkkokaupan tulisi mieluiten vaatia käyttäjiä valitsemaan vain tietoturvallisia salasanoja.
Verkkorikolliset saattavat myös murtautua kuluttajan tietokoneelle käyttöjärjestelmän haavoittuvuuksien kautta ja käyttää sitä hyödykseen. Verkkokauppiaalle tämä on ikävä tilanne ja lähes mahdotonta estää.
Palvelunestohyökkäyksellä tarkoitetaan verkkopalvelun
palvelinten
lamauttamista kohdistamalla niihin suuri määrä dataa tai muuta
häiriötä. Sillä pyritään estämään muiden käyttäjien pääsy kohteeseen.
Tällaiseen hyökkäykseen on käytettävissä monia eri tekniikoita. Tavallisen
verkkokauppiaan mahdollisuudet estää tai suojautua palvelunestohyökkäyksiltä
ovat hyvin rajalliset.
Ohjelmistohaavoittuvuuksilta verkkokauppias suojautuu
parhaiten asentamalla säännöllisesti ajan tasalla olevia tietoturvapäivityksiä.
Verkkokaupassa hyvästä tietoturvasta pidetään huolta
pitämällä verkkokaupan ohjelmistot päivitettynä. Henkilökuntaa tulee opastaa
tietoturvakysymyksiin liittyen ja myös kuluttajia kannattaa valistaa
tietoturva-asioista.
Tiivistettynä
Millaisia uhkia verkkokaupan tietoturvalle on ja miten
niiltä suojaudutaan?
On tärkeää, että asiakkaiden henkilötiedot pysyvät
salassa, jotta esimerkiksi henkilötietojen perusteella arvattavissa olevien
salasanojen käyttämisen mahdollisuus olisi huomattavasti hankalampaa.
Palvelunestohyökkäykset ovat
yksi suuri ongelma tietoturvassa, koska niiden estäminen on rajallista. Tätä
kuitenkin kannattaa verkkokauppiaana pyrkiä estämään niin paljon, kuin se on
mahdollista.
Ohjelmistohaavoittuvuuksien
estäminen on tärkeää ja paras tapa on asentaa säännöllisesti ajan tasalla
olevat tietoturvapäivitykset.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti