MERKONOMITUTKINNON MARKKINOINTIA
Markkinoinnin tavoite
Haluan saavuttaa markkinoinnilla lisää merkonomiopinnoista kiinnostuneita opiskelijoita. Tavoite on saattaa peruskoululaisten tietoon mahdollisimman paljon opinnoista, mutta pienessä, kiinnostavassa paketissa. Hienoa olisi myös, jos markkinointia saataisiin esimerkiksi opinto-ohjaajan pitämille tunneille, vaikkapa valmiin, projektissa valmiiksi toteutetun PowerPoint-esityksen kautta, jolloin opiskelijoille saataisiin tietoa sisällöstä, koulunkäynnistä ja merkonomiopiskelijan omista kokemuksista opintojen ajalta. Myös merkonomiopiskelijat voisivat markkinoida luokissa vaikkapa juuri tämä PowerPoint -esitys markkinoinnin runkona. Tällöin myös peruskoululaisten kysymyksiin on helpoin vastata ja vastaus saadaan suoraan opintoja käyneen opiskelijan suusta, mikä vakuuttaa tietysti parhaiten.
Minun asiakkaani
Kohderyhmänä ovat 8- ja 9-luokan opiskelijat, joille tulisi saada mahdollisimman paljon tietoa opinnoistamme, jotta he tietäisivät, minne hakevat ja miksi. Nämä peruskoululaiset tahtovat tietää, miten opiskelu tapahtuu ja missä. Kaikista tärkein ainakin itselleni oli tietää, MITÄ MINUSTA VOI TULLA ja mahdollisuuksiani opintojen jälkeen.
Näin saavutan tavoitteeni
Niin kuin edellisessä kappaleessa kerroin, opiskelijat tahtovat tietää, mitä mahdollisuuksia opinnot heille tarjoavat, joten niitä tulee kertoa paljon. Myös merkonomeille sopivimmista jatko-opinnoista olisi hyvä tietää. Ongelmana on usein myös se, haluaako opiskelija suorittaa lukion vai ammatillisen tutkinnon, ja siihenkin meillä on ratkaisu MAHIS-opintojen kautta.
Näin ratkaisen asiakkaan ongelman
Mikäli peruskoululainen ei ole vielä varma, mitä haluaa, tai kiikkuu vaikka kahden eri ammatillisen tutkinnon välillä, autamme häntä valinnassa niin paljon kuin pystymme. Kun nuori tietää, minne olisi hakemassa, on hänen helpoin vertailla eri tutkintoja. Mikäli hän kuitenkin tietää tutkinnosta hyvin suppeasti, on hakemisen kynnys aina suurempi. Nuori haluaa olla varma valinnoista, jotka vaikuttavat hänen tulevaisuuteensa. Mikäli asiakkaalla on kysymyksiä, teemme parhaamme vastataksemme niihin. Esimerkiksi sähköpostiosoite, joka olisi tarkoitettu vain asiakkaan kysymyksiä varten. Silloin asiakas voisi ottaa yhteyttä milloin tahansa häntä mietityttävissä asioissa.
Jos nämä asiat saadaan samaan, toimivaan pakettiin ja asiakkaiden tietoon, asiakas hyötyy tällöin markkinoinnistamme parhaalla mahdollisella tavalla.
Minun myyntivalttini
Myyntivalttini on ehdottomasti oma kokemukseni. Tiedän ja olen käynyt merkonomin opintoja jo kolmannelle vuodelle ja nähnyt perusrakenteen tutkinnosta. Osaan kertoa ja vastata kysymyksiin ja antaa heille näkökulman opiskelijan silmin.
Osaan kertoa asioita, joita halusin itse tietää pohtiessani kouluun hakemista. Myös markkinointia tukevat välineet, kuten Moodle, Wilma ja oma blogini antavat heille paljon tietoa tehtävistä ja opittavista asioista.
Minun markkinointini eroaa siten, että pystyn kertomaan asioita, jotka kiinnostavat hakijoita. Kun itse olin hakemassa kouluun, kaikista opinnoista kerrottiin melko vähän, eikä kaikkiin kysymyksiin osattu vastata, eikä niistä otettu myöskään selvää. Tässä projektissa tärkeintä on, että hakijat saavat vastaukset kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin, jotta he eivät joutuisi epäröimään hakiessaan.
Yhteystietojen markkinointi kaikissa kanavissa on hyvin tärkeää, jotta kiinnostuneet hakijat uskaltavat ottaa yhteyttä ja kysyä heitä askarruttavissa asioissa.
Markkinointikeinojen käyttäminen
Eniten käytän läsnäoloa. Tärkeintä mielestäni on helposti lähestyttävä olemus. Yhteyden ottamisen kynnys laskee, kun hakijat ovat nähneet markkinoijan, kuten motivoituneen merkonomiopiskelijan, jolla on halu auttaa heitä hakemisessa ja halu saada heille mahdollisimman paljon tietoa tutkinnosta. Myös markkinoinnin tukena käytettävät mainokset ylä-asteiden käytävillä ovat tärkeitä. Savon ammatti- ja aikuisopisto Facebook-sivujakin tulisi mainostaa samalla ja sinne laittaa tietoa projektista, jotta sekin olisi kiinnostava mainoskanava
Kuinka asemoidun markkinoille
Minun projektini näkyy enemmän kuin muiden koulujen markkinointi, mikäli se on toteutettu huolellisesti ja kaikkia suunnitelmassa kerrottuja markkinointikanavia ja -keinoja käytetään. Aktiivisuus on suuressa osassa. Haluan, että ensimmäisenä hakijoille jää mieleen asenne, jolla
markkinoija itse on opiskelemassa ja se, että häntä on ottanut selvää
heitä askarruttavista asioista ja tietää mistä puhuu. Esittelijän tulee
olla oikeasti kiinnostunut siitä mitä tekee, jotta se näkyisi myös
hakijoille. Jos esittelijää ei kiinnosta omat opinnot, eikä
esitteleminen, niin ei kyllästynyt merkonomiopiskelija saa muitakaan
innostumaan tutkinnosta.
Palveluni (eli tämä markkinointiprojekti kokonaisuudessaan) tärkein pointti on se, että olemme helposti lähestyttävä koulu, etsimme vastauksen kaikkiin askarruttaviin kysymyksiin, kerromme realistisesti opinnoista kaikkine vaiheineen opiskelijan omasta näkökulmasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti