keskiviikko 17. helmikuuta 2016

Verkkoviestintä

1. Googleta, mitä trendejä verkkoviestinnässä on.

Ainakin useat yritykset nykyään mainostavat toimintaansa erilaisilla kilpailuilla ja arvonnoilla somessa. Näin yritys saa näkyvyyttä ja asiakkaat jaksavat kiinnostua.

Käyttäjien huomio haetaan visuaalista kautta. Visuaalisesti näyttävät tuotteet ja mainokset saavat huomattavasti enemmän huomiota käyttäjiltä.

Myös asiakaspalvelu somessa on tällä hetkellä tärkeää ja moni yritys tekeekin sitä. Asiakkaita palvellaan ja viesteihin ja palautteisiin vastataan eri some-kanavien kautta.

Nykyään on hyvin tärkeää, että sivustoja voidaan selailla erilaisilla laitteilla, kuten älypuhelimilla, tableteilla, tietokoneilla ja muilla mahdollisilla laitteilla, joten sivut tulisi aina suunnitella kaikille laitteille sopiviksi ja kehittää pienemmille laitteille kätevämpiä sovelluksia.

Myös lehdet ja kirjat ovat nykyaikaistaneet toimintansa paperisien versioiden lisäksi internetiin. On mahdollista ostaa paperisen lehden sijasta sama lehti internetistä, josta sen pystyy sivuston kautta lukemaan helposti. Myös e-kirjoja, jotka ostetaan ja luetaan netissä, on jo paljon. Monilla lehdillä on myös monia some-kanavia, joilla ne kertovat lehdestä, ylläpitävät keskusteluja ja kilpailuja sekä ottavat vastaan palautetta ja ideioita lukijoilta.

2. Googleta lehtiartikkeleista, mitä uhkia verkossa on tällä hetkellä.

Palvelunestohyökkäykset. Ne osoittavat, että jopa valtion laitokset ovat verkossa helposti kaadettavissa. Jotkut henkilöt kaatavat palvelimia ja hakkeroivat sivustoja huvin vuoksi.

Sähköpostiviestien lomavastaajan käyttöä kannattaa harkita pitkään. Se vastaa automaattisesti poissaolostasi jokaiseen viestiin, mukaanlukien roskapostin. Se myös viestittää, että useimmiten lomavastaajan ollessa käytössä, on myös kotisi tyhjillään.

Nettikahviloissa kannattaa harkita omien tunnusten ja salasanojen syöttämistä, sillä joku on voinut asentaa tietokoneeseen ohjelmia, joilla voi tarkkailla koneelle syötettyjä tietoja.

Laitteisiin, jotka sisältävät tärkeitä tietoja, kuten työpaikallasi käytettämäsi laitteet tulisi pitää vain työtarkoitukseen. Jos antaa vaikkapa lasten selailla konetta ja pelata pelejä eri sivuistolla, on haittaohjelmien pääseminen koneelle paljon todennäköisempää.

3. Esittele jokin yrityksen tai yhteisön verkkoviestintää.

Äkäslompolossa sijaitseva Jounin Kauppa on viimeaikoina ollut hyvin aktiivisesti esillä ainakin Facebookissa ja Instagramissa. Sitä ylläpitää lähinnä kauppias Sampo Kaulanen ja mukana on paljon myös hänen vaimonsa, joka työskentelee samalla kaupalla. He tekevät jatkuvasti arvontoja, joissa on todella isoja raha- tai muita palkintoja voittajalle. He myös arpovat lähes joka päivä tykkääjille pipoja tai muuta pientä.

Sampon vaimo kirjoittaa heidän arjestaan ja elämästään blogia, jonka kirjoituksia hän silloin tällöin linkkaa kaupan muille some-kanaville. He kertovat kaupan facebook-sivuilla myös henkilökohtaisesta elämästään, kuten ulkomaanmatkoistaan ja vastaavat seuraajien lähettämiin viesteihin ja jopa joihinkin haasteisiin, kuten jonkun erikoisemman ruoan maistamiseen.

Heidän kauppansa on saanut paljon julkisuutta juurikin Facebookissa tapahtuvan toiminnan johdosta. He ovat tehneet myös omaa pientä sarjaa. Heidän sivulla on lähes puoli miljoonaa tykkääjää ja he yrittävät arvontojen yms avulla saada jatkuvasti lisää tykkääjiä ja jakajia kuvillensa ja sivullensa.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti