tiistai 5. huhtikuuta 2016

Tuote-esittely korvaava tehtävä

Tein tuote-esittelyanalyysin Mangustissa ja Ysaolla. Ysaolla hiusalan luokkani opiskelijat sattuivat esittelemään useampia hiustuotteita luokkalaisille ja ajattelin analysoida yhden ryhmän esitystä.
Ysaolla kävi silloin myös saksiedustaja, jonka tuote-esittelyä seurasin.


Mangusti analyysi:
Pyysin myyjää auttamaan minua oikeanlaisen ja minulle sopivan suklaapatukan löytämisessä.


Myyjä esitteli erilaisia vaihtoehtoja tuotteista. Hän kertoi vaikkapa, että Elovena- ja myslipatukat sopivat parhaiten vaikkapa välipaloiksi tai kevyempään herkutteluun.
Esiintyminen oli reipasta ja monipuolista. Asiakkaan kysymyksiin vastattiin asiallisesti.
Esittelyssä ei ollut pistettä, mutta tuotteet olivat siististi esillä ja niitä oli runsaasti. Vaihtoehtoja oli paljon.
Käytännön järjestelyt oli tehty juurikin siten, että hyllyt olivat siistejä ja tuotteita oli saatavilla. Tietoa ei paljon ollut tuotteista, mutta sitten ahkerasti luettiin tuoteselosteista. Patukoiden maut olivat kuitenkin myyjälle selvästi tuttuja.
Tuotteita esiteltiin puhumalla. Vertailimme paljon pakkauksia ja niiden ravintosisältöjä.
Muuta toimintaa ei ollut, paitsi tietysti kaikki muut myymälän tehtävät.
Esittelijä opasti siten, että näytti mistä löytyy erilaisia suklaapatukkavaihtoehtoja. Ja opasti myös siinä, mikä voisi olla paras vaihtoehto vaikkapa urheilijalle tai ihan vaan herkutteluun.


Hiustuotteiden analyysi:
Seurasin ja kuuntelin opiskelijoiden tuote-esittelyä, jossa he esittelivät luokkalaisille Elumen -hiusvärituotesarjaa.


Esiintyminen oli reipasta ja se oli valmisteltu hyvin. Esittelijöitä oli pisteellä kolme ja tuotteita muutama. He ottivat katsekontaktia ja vastasivat kysymyksiin.
Esittelypiste oli hyvin yksinkertainen, mutta esittelijät laittoivat tuotteet kauniisti ja selkeästi esille pöydälle.
Käytännön järjestelyt oli tosiaan toteutettu hankkimalla kaikki esiteltävät tuotteet pöydälle ja perehtymällä niiden käyttämiseen.
Tuotteita esiteltiin siten, että kerrottiin ensin mihin tarkoitukseen ne ovat. Näiden tuotteiden tuoteperhe oli aika suuri ja sen ammattikäytössäkin tarvitsee paljon opettelua ja opastusta. Tuotteita nostettiin silloin, kun niistä puhuttiin ja kerrottiin selkeästi miksi ja missä vaiheessa mitäkin tuotetta tulisi käyttää.
Pisteessä heillä oli mukana myös havainnollistava värikartta, jossa oli kaikki mahdolliset Elumen -värivaihtoehdot. Muuta toimintaa pisteellä ei ollut.
Esittelijät opastivat ja havainnoillistivat siten, että aloittivat itse päätuotteesta ja etenivät kertomaan käytöstä ja tuotteesta itsessään enemmän.


Saksiedustaja analyysi:
Kävin tiedustelemassa saksiedustajalta erilaisista saksista, joita hän oli tullut esittelemään.


Esiintyminen oli reipasta ja esittelijällä oli selvästikin kokemusta. Hän kertoi rauhassa erilaisista vaihtoehdoista ja antoi asiakkaalleen aikaa.
Esittelypiste (jonkinlainen kuva alla) ei oikeastaan ollut häävi, koska itse tuote on saksien esittelyssä täysin pääosassa. Pisteellä oli vain tilauslomakkeita ja iso salkullinen erilaisia saksivaihtoehtoja.
Käytännön järjestelyt olivat ihan ok. Olisi voinut olla jonkinlainen esite, joita ei kuulemma ollut saatavilla kysyessäni. Mukana oli siis tuotteet kauniisti salkussa ja ja tilauslomakkeet kansiossa.
Tuotteita esiteltiin siten, että asiakas sai itse kokeilla käteensä eri tavoin muotoiltuja ja erikokoisia saksia, joista esittelijä kertoi. Hän kertoi pituuksia ja terän kaarevuuksia ja muuta istuvuuteen vaikuttavia asioita. Hän tiesi, minkälaiset sakset voisivat olla opiskelijalle hyvät.
Pisteessä ei ollut muuta toimintaa.
Esittelijä näytti minulle esimerkiksi sen, kuinka mitäkin saksia oli muotoiltu ja mitä milläkin tarkoitettiin. Esimerkiksi terän kaarevuuden vaikutuksen. Hän opasti kertomalla, mihin mitäkin saksia olisi paras käyttää ja missä tilanteissa niillä saa parhaan mahdollisen lopputuloksen.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti