- Mihin seikkoihin kiinnität huomiota kun menet kauppaan tai liikkeeseen ensimmäisen kerran?
- Millainen liike antaa hyvän vaikutelman?
- Mihin kiinnität myyjissä tai henkilökunnassa huomiota, kun menet asioimaan uuteen paikkaan?
- Mitä mieltä olet henkilökunnan yhtenäisestä pukeutumisesta?
- Mitkä asiat vaikuttavat myymälän ilmeeseen?
- Mitkä seikat tai elementit ovat erityisen vaikuttavia ja tärkeitä sinusta?
- Millaiset asiat luovat myymälässä tunnelmaa?
- Millaiset ovat hyvät kalusteet (millaisia ominaisuuksia niillä on)?
- Millaiset ovat hyvät hintamerkinnät ja minne ne tulisi sijoittaa?
- Millaiset on hyvät opaskyltit minne ne tulisi sijoittaa?
- Millainen on hyvä mainonta myymälän sisäpuolella?
1. Kiinnitän kaupoilla ollessani ensimmäisenä huomiota myymälän yleisilmeeseen. Usein mietin, onko liikkeessä tarpeeksi tilaa esimerkiksi mahdollisille pyörätuoliasiakkaille. Kiinnitän huomiota myös henkilökunnan asenteeseen ja olemukseen. Reipas ja hymyilevä henkilökunta on helpommin lähestyttävää. Tykkään enemmän asioida liikkeissä, joissa tuotteet ovat mahdollisimman helposti asiakkaan saatavilla (ei liikaa tuotteita seinillä ja muutenkaan turhan korkealla), jotta pystyn vaikkapa kokeilemaan materiaaleja käsin.
2. Liike, jossa on yllämainitsemani ominaisuudet ja liike johon tuntuu helpolta ja rennolta tulla asioimaan. Musiikki vaikuttaa myös paljon, koska se kertoo jonkun verran liikkeen luonteesta.
3. Henkilökunnasta saa hyvän vaikutelman silloin, kun he ovat hymyileviä ja rohkeita astumaan asiakastilanteisiin. Myyjien tulee ottaa kontakti asiakkaaseen heti nähtyään tämän ja hoitaa asiakastilanteet rauhallisesti loppuun saakka. Myyjistä tulee huokua positiivisuus ja heidän täytyy huomioida ja kuunnella asiakasta, jotta pystyvät takaamaan asiakkaan tyytyväisyyden tämän poistuessa liikkeestä. Myyjillä tulisi olla taitoa myydä, mutta olla samalla hyvin kohteliaita, eikä missään nimessä liian hyökkääviä.
4. Henkilökunnan ei välttämättä tarvitse pukeutua täysin samoin, vaan tärkeintä on, että heidät jollakin tavalla pystyy tunnistamaan henkilökunnaksi asiakkaiden seasta. Esimerkiksi tietyntyyppiset paidat tai yrityksen logo jossakin asiakkaalle huomattavalla paikalla vaatetuksessa, esim. paidan selkämyksessä. Väreillä ei ole mielestäni mitään merkitystä, mutta jos yritys kokee myyjien yhtenäisen pukeutumisen tärkeäksi, se on mielestäni täysin hyväksyttävää.
Vaatetuksen tulisi olla joka tapauksessa asiallinen ja pidän tärkeänä sitä, ettei vaatetus listaa myyjien taitotasoa, esim. S-Ryhmän työharjoittelijoilla on minun mielestäni vakituista henkilökuntaa näkyvämpi, erilainen paita, ja se saattaa merkitä asiakkaille, etteivät harjoittelijat ole yhtä päteviä ja heidät on merkitty erikseen.
5. Myymälän ilmeeseen vaikuttavat useat seikat, esimerkiksi myyjien pukeutuminen, näyteikkunat, esittelytelineet, valaistus ja värimaailma.
6. Minun mielestäni vaikkapa kolme tärkeintä ylläolevista ovat näyteikkunat (houkuttelevat asiakkaat katsomaan), värimaailma (kertoo myymälän ilmeestä ja luo tunnelmaa) ja valaistus (voi olla joko todella hyvä tai täysin pielessä).
7. Myymälän tunnelmaan vaikuttavat muutamat seikat. Myyjien asenne on yksi tärkeimpiä ja antaa kuvan myymälän tunnelmasta ja itse yrityksestä. Valaistuksella on tunnelmanluonnin osalta tärkeä rooli, sillä valaistus ei saa olla liian hämärä, mutta ei liian kirkaskaan. Myös musiikki luo tunnelmaa. Se kertoo hieman myymälän tyylistä ja sen voimakkuudellakin on vaikutusta.
8. Hyvät myymäläkalusteet eivät ole liian monimutkaisia tai huomiotaherättäviä. Tuotteiden tulisi olla pääosassa esillepanoissa ja muuallakin myymälässä. Kalusteet eivät saisi olla asetettu liian lähekkäin, jotta myymälä pysyisi selkeänä. Kalusteiden tulisi olla sen kokoisia, että tuotteet saa kauniisti esille, eikä asiakkaan ole vaikeaa ottaa tuotteita kalusteesta. Myös kassan ja muiden kalusteiden tulisi olla yhtenäisiä telineiden ja esillepanokalusteiden kanssa, joten niissäkin kannattaa pitää selkeys. Kassojen ja muiden huomioitavien kalusteiden tulisi kuitenkin erottua selvästi telineiden ja esillepanojen joukosta.
9. Hyvät hintamerkinnät ovat helposti nähtävillä. Hintamerkintöihin olisi kätevää merkitä useiden valuuttojen hinta, jotta vaikkapa turistit voivat vertailla hintoja. Hinnat tulisi sijoittaa selvästi näkyville eikä asiakkaan pitäisi joutua etsimään merkintöjä kovin kauaa. Myös näyteikkunassa olisi hyvä näkyä siinä esillä olevien tuotteiden hinnat. Merkintöjen pitää myös pysyä paikallaan, ettei asiakas joudu etsimään hintalappua lattioilta tai joudu noloon tilanteeseen irrottaessaan vahingossa hintalapun.
10. Opaskyltit ovat yksinkertaiset, helposti ymmärrettävät ja tarpeeksi suuret. Niiden tulisi selvittää opastettava asia mahdollisimman helposti, jotta myös vaikkapa lapsi voisi ymmärtää opasteen.
Opaskyltit tulisi sijoittaa tarpeeksi ylös, mutta ei kuitenkaan niin ylös, että asiakas saa niskakipuja kylttejä etsiessään ja tutkiessaan.
11. Myymälässä oleva mainonta on huomiotaherättävää, mutta ei vie liikaa tilaa. Mainoskyltit ja alennuskyltit tulisi olla näkyvillä, mutta niiden ei tulisi estää asiakkaan liikkumista tai tuotteisiin tutustumista. Mainontaa ei saisi olla joka telineellä, jotta asiakas ei menisi aivan sekaisin kaikista näkemistään kylteistä ja alennuksista. Mainonnan tulisi olla selkeää ja helposti ymmärrettävää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti